Warmte en elektriciteit zijn een vitaal onderdeel van ons leven. Duurzaam leven wil niet zeggen in de kou leven, of leven met een kaarsje. Maar genoeg energie produceren om te verlichten, te koken, te wassen, te verwarmen en te rijden. En energie is er - in overvloed! Het groeit op het erf, en het komt van de zon.

220+

zonnepanelen

60+

heatpipes

3

warmtepompen

100+

bomen

Stroom loont

De meeste van onze daken, zowel van de woningen als opstallen, zijn volgelegd met zonnepanelen. In totaal liggen er ruim 220, en later in 2020 komen er nog 40 bij. Goed voor 75.000Wp aan piekvermogen, en een geraamde jaar-oogst van ongeveer 50MWh. Dat lijkt veel. Eigenlijk is het ook best veel. De overcapaciteit wordt vooral gebruikt om de verschillen in verbruik en opbrenst tussen dag en nacht, en zomer en winter te kunnen overbruggen. 

Met slimme techniek, spreiding van panelen in hellingshoek, situering en richting, gebruik van accu's en vooral optimaal gebruik maken van het principe 'gebruik direct wat je opwekt', willen we zo min mogelijk energie inkopen. De smart meter van Stedin moet zo lang mogelijk op 000000 blijven!

De foto van de meters is niet geshopt en laat de actuele stand zien; als de winter valt, zullen we wel incidenteel stroom inkopen.

Het lichtnet voor de omzet

De aansluiting van Stedin is onze backup. Voor lange, aaneengesloten, donkere dagen. Of als je 's avonds thuiskomt met een lege accu in je elektrische auto, en je wilt de volgende ochtend naar Groningen rijden. In principe zijn we energie-onafhankelijk, in de zin van 'off-grid'. 

Maar in de winter genoeg hebben, betekent automatisch in de zomer veel overhouden. En zolang we die hoeveelheden niet zelf kunnen opslaan, leveren we dat terug. Nu nog voor een mooie prijs bij Van de Bron. Maar die gunstige salderingsregeling gaat op de schop, en tegen die tijd hebben we daar een hele mooie oplossing voor. Blijf de blogs volgen!

Ons eigen shell station

Een van de manieren om het surplus van je zonnestroom slim in te zetten, is het laden van de elektrische voertuigen. Met 25.000 km per jaar, gaat er snel net zoveel stroom in een auto, als je gebruikt voor een gemiddeld huishouden. Omdat we met 13 mensen zijn, waarvan er 7 werken, staan er vier EV's voor de deur. Bij elkaar goed voor bijna 200 kWh aan accu capaciteit.

Met slimme laadtechniek van Cohere, en eigen ontwikkelde algoritmes voor laad-advies, blijkt het wagenpark een prima buffer van energie. En om alle EV-criticasters de mond te snoeren: er wordt 0 gram fossiele brandstof gebruikt voor het laden.

Energie dashboard

Recent zijn we gestart met de implementatie van een eigen energiedashboard, We gebruiken als basis de open-source technologie van hass.io. Op het tabblad 'energie' worden alle energiestromen van alle PV-installaties, het verbruik en diverse details continu gemoniteerd. Op basis van deze real time data, kunnen energiestromen worden aangepast, of alerts worden verzonden voor efficiënt gebruik van het beschikbare vermogen.

Maxem laadtechnologie

De andere laadpaal wordt aangestuurd via Maxem technologie. De auto's laden alleen het surplus van de zonne-energie (dus 's nachts laden gaat niet hard). Het voorkomt verzwaring van je netaansluiting en inkoop van energie. Volg de blog voor meer informatie!

Onze energie centrale

De zwaarste installatie voor ons energie-management hebben we in het vroege voorjaar van 2020 gebouwd. Een indrukwekkend staaltje techniek waar we best trots op zijn. Met zonnestroomladers die de stroom van de panelen vrijwel zonder verlies in de enorme batterijen opslaan - er vindt geen omvorming van gelijkstroom naar wisselstroom plaats. 

En omvormers met een vermogen van 45kW continu, en 90kW piek - theoretisch voldoende voor 8-10 gemiddelde huishoudens (of 4, met EV's..).

Biomassa...

Biomassa. Het gedoodverfde begrip AD 2020, omdat het fout gegaan is door het op grote schaal te verbranden om er stroom van te maken. We hebben er bewust voor gekozen en wel met een goede reden. Omdat we in de wintermaanden - wanneer de het energieverbruik het grootst is door de warmtevraag - geen megawatts aan stroom willen inkopen (die vaak grijs of gegreenwashed wordt opgewekt) hebben we in 2020 een warmtevoorziening op biomassa. 

De Attack houtvergasser (links op de foto) is een A+ ketel met een zeer hoog rendement en verbrandingsresultaat. Hier wordt resthout gestookt dat van ons eigen erf komt: wilgen, populieren en elzen. Snel-groeiend hout (dat ook snel verbrandt), dat circulair wordt gebruikt.
De Okofen pelletketel (rechts op de foto) werkt met houtpellets die van resthout worden gemaakt. Ook hiervoor: geen boskap, schone verbranding, en zonder hulp van kolen- of gascentrales op de Maasvlakte.

'Stadsverwarming'

De installatie voorziet vier gebouwen van warmte en waar nodig van warm water. Feitelijk is het een ministadsverwarming, waarbij het warme water gebufferd wordt en met PLC-gestuurde pompen en kleppen gedistribueerd wordt naar de woning en opstallen met warmtevraag.

De installatie is uitsluitend ter overbrugging van de wintermaanden. De overige 7-8 maanden hebben we voldoende warm water in alle gebouwen via de heat pipes en de WTW installaties in de woningen.

Verwarming dashboard

Ook de complete warmte installatie wordt met tientallen PT1000 temperatuursensoren, driewegkleppen, pompen, buffers, ketels en energiemeters aangestuurd en gemonitord. 

High tech PLC technologie gaat hand in hand met low-tech verbrandingstechniek. Als het systeem faalt, kan alles worden verwarmd met een paar houtblokken en een auto-accu voor de bediening van de pompen.

Westeinde 30, 32 en 34 zijn definitief 'van het gas af'!

Kijkje in ons dagelijks leven?

Nooit meer koud met wilgenhout
Mark van Buuren | 22 november 2020
Wilgenhout heeft niet de beste reputatie als brandhout. Door de veronderstelde lange droogtijd en relatief lage energieopbrengst per kilo wordt het hout vaak gekwalificeerd als slecht haardhout. Lees onze ervaring.
De urgentie van legionella preventie
Mark van Buuren | 27 augustus 2020
Er is weinig bekend over legionella die opgelopen wordt via de installaties van woningen. Maar nu de (gasgestookte) hoge temperatuur installaties op z'n retour zijn, en veel warmtepompen het water niet warmer maken dan 45-55 graden neemt het risico op legionella toe. Hoe hebben wij dat aangepakt?
Zonnebaden = autoladen
Mark van Buuren | 03 augustus 2020
Zon, autorijden, autoladen. Hoe zorg je er voor dat je zoveel mogelijk zonne-energie in je auto krijgt, zonder dat je het lichtnet belast (en dus betaalt)? Lees er meer over in deze blog.