aantal EV's
kWh in EV's
km per jaar
kWh per jaar
Berkenwoude is niet echt het dorp om alles met OV te doen. De dichtstbijzijnde bushalte is ruim een half uur lopen, en de bus rijdt - als het meezit - 2x per uur. Voor mobiliteit maken we daarom veel gebruik van (elektrische) fietsen, elektrische auto's, een elektrische motor en elektrische scooter. De vierwielers maken per jaar zo'n 75.000 asfaltkilometers. De tweewielers zorgen ervoor dat we totaal richting de 100,000 km gaan.
Reden te meer om slim te laden; Het gaat jaarlijks om tenminste 12.000 kWh aan elektriciteit, en los van alle onplezierige bij-effecten bij het inkopen van stroom (milieubelasting, uitstoot, onbalans op grid), kost het snel zo'n € 3.000 per jaar.
In 2015 startten we met twee Zoe's, en een 2x22kW ICU laadpaal. Met onze 3x35A netaansluiting kun je zonder slimme regeling nog net een lampje aanzetten terwijl de auto laad, en anders heb je Stedin nodig om de hoofdzekering te vervangen. We kwamen daardoor in contact met Maxem, het sympathieke Amsterdamse bedrijf dat mooie regelingen ontwikkeld had om dynamisch te kunnen laden. In 2015 konden we een netverzwaring (met dito verhoging van de maandlasten) daarmee voorkomen.
Via het dashboard van Maxem kun je de laadpaal real-time instellen en uitlezen. We hebben de laadpaal standaard ingesteld op 'solar charging' (per outlet instelbaar). Dat betekent dat alleen het surplus van de zonne-energie naar de laadpaal gaat. Hierbij wordt iedere seconde de opbrengst van de zonnepanelen en het thuisverbruik gemeten. Het verschil tussen opbrengst en verbruik wordt gebruikt voor het laden van de auto(s). De energie meter komt daardoor 'stil' te staan.
Je kunt deze instelling ook overrulen, bijvoorbeeld als je na zonsondergang de auto pas aan de laadpaal hangt, en de volgende ochtend met een volle accu wilt vertrekken, In dat geval wordt het maximale laadvermogen ook geregeld, en is er gelijk een bescherming tegen overbelasting van de hoofdzekering.
We plannen onze ritten vaak al dagen vooruit, en houden rekening met weersvoorspellingen om - wanneer mogelijk - het laden uit te stellen tot de meest gunstige momenten.
Bij de andere woning hebben we een Keba laadpaal geplaatst. Deze is minder vernuftig - stekker erin en laden maar. Alleen wordt deze laadpaal gevoed vanuit een off-grid energie-systeem. De zonne-energie wordt opgeslagen in drie 13.8 kWh BYD accu's.
Hierbij is het zelfs mogelijk om zonder lichtnetaansluiting (of bij een falend grid) auto's te laden.
In ons home-made energie-dashboard hebben we een laadadvies ingebouwd voor de Keba autolaadpaal. Het laadadvies maakt een berekening op basis van een aantal variabelen:
Aan de hand van deze parameterrs wordt een laadadvies uitgebracht. De huisregel is: boven de '80' (op een schaal van 0-100) kun je een volledig auto laden zonder energie in te moeten kopen. Bij een waarde onder de 50 kan er slechts een halve accu probleemloos worden geladen - meer dan genoeg voor een gemiddelde laadsesie. Zo rijden we de auto's (en motor) gegarandeerd op 100% zonnestroom!