Een residentiele batterij (thuisaccu) bevat gemiddeld tussen de 7 en 14 kWh aan stroom - voldoende om in een gemiddeld huishouden de nacht door te komen en op deze manier het salderen van zonnestroom te beperken.
Een gemiddelde elektrische auto heeft een flinke accucapaciteit - gemiddeld meer dan 60 kWh. Ook via slimme laadpalen kun je het overschot aan zonnestroom opslaan in de batterij van de auto. Maar op een enkele auto na, is het onmogelijk om dit vermogen te gebruiken voor het voeden van 230V apparatuur.
In deze blogpost is een workaround getest, om de beschikbare stroom uit de elektrische auto te gebruiken bij een langdurige stroomuitval, een zogenaamde blackout.
Journalist Luuk Koelman heeft recent in Panorama een lezenswaardig artikel geschreven over langdurige stroomstoringen: blackouts. En de gevolgen voor de samenleving als de stroomuitval langer dan 1 dag duurt.
"Wat als heel Nederland wekenlang zonder stroom zit? Of sterker nog, heel Europa of de hele wereld? Is die gedachte enkel voer voor een spannende rampenfilm? Nee, want dát de totale black-out een keer gaat gebeuren, is zeker. De vraag is niet of, maar wanneer..."
In het najaar van 2021 is er geen landelijk dagblad dat niet heeft gewaarschuwd voor de instabiliteit van het grid, en de mogelijke problemen met de stroomvoorziening in de winter.
Een avondje met kaarslicht is gezellig. Een leeggetrokken laptop, geen internet en niet kunnen wassen of drogen is nog te overzien. Maar een ontdooide vriezer, een versteend huis en een dode telefoon wordt vervelender. Als het 'erop aankomt' hoeft er slechts weinig apparatuur werkzaam te blijven om het een beetje leefbaar te houden.
Als je de internetrouter, access points, telefoon/laptop, koelkast/vriezer en de CV+pomp aan de praat kunt houden, blijft de schade beperkt. Lukt dat, zonder dure zonnestroom installaties en thuisbatterijen met de elektrische auto?
We deden een test.
Het high voltage systeem van de auto is volledig afgeschermd, en levert waarschijnlijk ook geen bruikbare spanning op. De startaccu van de auto is 12V geljikstroom - perfect geschikt om met een omvormer naar 230V wisselstroom. Niet geschikt om een wasmachine of warmtepomp op aan te sluiten. Maar een energiezuinige koelkast, CV-pomp en kleine elektronica gaat prima.
Door de auto te starten, wordt de startaccu automatisch geladen zonder dat het noodzakelijk is om daarvoor te rijden (zoals met auto's op brandstof). Wel is van belang om alles in de auto uit te zetten (verlichting, ventilatie, radio, climate control) zodat zoveel mogelijk batterijvermogen beschikbaar is om de startaccu te voorzien van laadstroom.
We starten op zaterdagochtend. 500 km op te teller. Aan de accu hangt een Victron omvormer die een perfecte 230V wisselstroom maakt van de accu, met een maximaal van 500W continu en 1000W piekvermogen. Te koop voor net €150 en voorzien van een schuko aansluiting (normaal 230V stopcontact).
Met een verlengsnoer naar binnen, hangen we de router, accesspoint, camera's en een 100W gloeilamp aan de omvormer. Via een tussengekoppelde UPS meten we de stroomafname van 200-250W. Ruwweg: elke vier uur 1 kWh.
Batterij
rendement
# dagen noodstroom
buitentemperatuur
De auto blijft bijna 30 uur stationair 'draaien'. De stroomvoorziening ondervindt geen enkele onderbreking, en de startaccu blijft gezond op spanning doordat deze continu bijgeladen wordt vanuit de high voltage batterijen van de auto. Na 24 uur is ca. 10-12% van de batterijcapaciteit verbruikt. Dat is ca. 7 kWh uit de auto. Aan de afnamekant is 24 * 220W = 5 kWh gebruikt. Over 24 uur gemeten zijn de rendementsverliezen ongeveer 30% - en die nemen we voor lief. Want met deze setup kun je ca. 1 week je vitale apparatuur van stroom voorzien.
Startaccu's van de auto zijn niet gemaakt om zoveel vermogen te leveren. Ook zal de ingebouwde lader, waarvan de specificaties ons onbekend zijn, zeker niet een dergelijke capaciteit hebben. Als het inschakelen van apparatuur kortstondig meer vermogen vraagt,, kan een 1000W omvormer (2000W piek) worden gebruikt, eventueel met een extra, parallel gekoppelde Optima accu aan de auto.
Op deze website staan nog een aantal blogs over off-grid stroomvoorziening.
Hier een beschrijving van onze 4000Wp PV installatie met 5kW omvormer/charger/mppt en 7.2 kWh Li-ion accu. Deze is sinds 2017 off grid in bedrijf, zonder noemenswaardige downtime. Kosten ca 10K.
Daarnaast is sinds 2019 deze installatie in gebruik: een 3 fase installatie. ca. 50.000Wp aan PV vermogen, 3x50A omvormers/chargers, 45 kWh accu capaciteit