Zero: De elektrische motor

Een groot deel van de kilometers die ik rijd, worden afgelegd op de motorfiets. Veel zakelijke ritten naar opdrachtgevers in Utrecht, Apeldoorn, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, zijn op een tweewieler. Behalve tijdswinst, op-tijd garantie en veel rijplezier, is het zakelijk motorrijden goedkoop – je hebt immers geen bijtelling, betaalt geen wegenbelasting, geen benzine en een paar tientjes per jaar aan verzekering.

Auteur: Mark

€ 0

wegenbelasting

€ 0

bijtelling

€ 0

brandstof

€ 0

parkeerkosten

De 15 jaar voor de Zero waren dat vooral zware motoren, zoals de BMW K1300GT en een Harley Davidson Night Rod, hier op foto tijdens een ritje door de polders bij Bilwijk/Stolwijk.

Zero SR

Volledig elektrisch en thuis aan de zonnestroom

Sinds 2017 moest ook de benzinemotor eraan geloven, en heb ik bij Motoport Rotterdam een Zero SR gekocht. Ruim 150Nm koppel (over gehele toerental), 70pk en een actieradius van ruim 250 km. En weer €40 omzet per week minder voor Shell.

Actieradius

Standaard wordt de Zero SR uitgeleverd met een een 13kWh Li-Ion accu. Als je heel rustig rijdt in de zomer, niet harder dan 80 km/u gaat en niet te snel accellereert, haal je de 200 kilometer actieradius. In de praktijk was Mark blij als de accu nog 1% batterij over had na een rit Capelle-Amsterdam.

Onder de ‘tank’ was nog ruimte beschikbaar. Deze kan gebruikt worden voor een snellader, waarmee je met drie fases kunt snelladen, óf voor een PowerPack: een extra Li-Ion batterij van bijna 3kWh waarmee de standaard actieradius 30-50 kilometer groter wordt.

Omdat tussentijds laden nog steeds onhandig veel tijd kost, en ook buitenproportioneel duur is in vergelijking met thuis laden, is deze ruimte gebruikt voor de PowerPack.

Kosten

Behalve de aanschafkosten (ex btw), € 10.500 voor het showroommodel van de Zero SR, € 2.516 voor de extra PowerPack batterij en een paar honderd euro om de standaard meegeleverde maar voor weggebruik waardeloze Pirelli banden te vervangen, kun je Zero wel heel letterlijk nemen.

Een ritje Amsterdam kost:

  • €0 brandstof (klein uurtje laden via zonnepanelen)
  • €0 wegenbelasting
  • €0 parkeerkosten (stoep is gratis)
  • €0 bijtelling (geen privégebruik IB)
  • 0 gram CO2
  • 0 minuten vertraging door files

Inmiddels, een goed jaar verder, prijkt er een 12.000 km op de teller, zijn de kosten voor onderhoud, brandstof, parkeren en bijtelling tot nu toe beperkt gebleven tot € 0, en het onderhoud tot dat ene setje banden.

Performance

De Zero oogt onschuldig, maar vergis je niet. In tweeënhalf seconden ga je van 0 naar 100 km/u, zonder snerpende motor, gierende banden en ronkende uitlaat. Extreem snel accellereren gaat zo moeiteloos, dat het de standaard manier van optrekken wordt. Overal is het oneindige koppel aanwezig, zonder je druk te maken over je versnelling of koppeling. En zolang je geen hoge snelheden wilt rijden op de snelweg (wat met zo’n naked bike toch niet heel comfortabel is), kun je die >1000cc prima missen en krijg je er veel (stil) rijplezier voor terug.

Kijkje in ons dagelijks leven?

De urgentie van legionella preventie
Mark van Buuren | 27 augustus 2020
Er is weinig bekend over legionella die opgelopen wordt via de installaties van woningen. Maar nu de (gasgestookte) hoge temperatuur installaties op z'n retour zijn, en veel warmtepompen het water niet warmer maken dan 45-55 graden neemt het risico op legionella toe. Hoe hebben wij dat aangepakt?
Zonnebaden = autoladen
Mark van Buuren | 03 augustus 2020
Zon, autorijden, autoladen. Hoe zorg je er voor dat je zoveel mogelijk zonne-energie in je auto krijgt, zonder dat je het lichtnet belast (en dus betaalt)? Lees er meer over in deze blog.
WTW: van vuile lucht naar warm water
Mark van Buuren | 03 augustus 2020
Zonnepanelen, afgezogen lucht voor ventilatie en een groot buffervat blijken een ideale mix te zijn om efficiënt gebruik te maken van de beschikbare energie in de afgezogen lucht. Lees hier meer over in deze blogpost.