Zero: De elektrische motor

Een groot deel van de kilometers die ik rij, worden afgelegd op de motorfiets. Veel zakelijke ritten naar opdrachtgevers in Utrecht, Apeldoorn, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, zijn op een tweewieler. Behalve tijdswinst, op-tijd garantie en veel rijplezier is het zakelijk motorrijden goedkoop – je hebt immers geen bijtelling.

De afgelopen 10 jaar waren dat vooral zware motoren, zoals de BMW K1300GT en een Harley Davidson Night Rod, hier op foto tijdens een ritje door de polders bij Bilwijk/Stolwijk.

Harley Night Rod Special

Zero SR
Sinds 2017 moest ook de benzinemotor eraan geloven, en heb ik bij Motoport Rotterdam een Zero SR gekocht. Ruim 150Nm koppel (over gehele toerental), 70pk en een actieradius van ruim 250 km. En weer €40 omzet per week minder voor Shell.

Zero SR, volledig elektrisch en thuis aan de zonnestroom

Actieradius
Standaard wordt de Zero SR uitgeleverd met een een 13kWh Li-Ion accu. Als je heel rustig rijdt in de zomer, niet harder dan 80 km/u gaat en niet te snel accellereert, haal je de 200 kilometer actieradius. In de praktijk was ik blij als de accu nog 1% batterij over had na een rit Capelle-Amsterdam.

Onder de ‘tank’ is nog ruimte beschikbaar. Deze kan gebruikt worden voor een snellader, waarmee je met drie fases kunt snelladen, óf ene PowerPack: een extra Li-Ion batterij van bijna 3kWh waarmee de standaard actieradius 30-50 kilometer groter wordt.

Omdat tussentijds laden nog steeds onhandig veel tijd kost, en ook buitenproportioneel duur is in vergelijking met thuis laden, is deze ruimte gebruikt voor de PowerPack.

Kosten
Behalve de aanschafkosten (ex btw), € 10.500 voor het showroommodel van de Zero SR, € 2.516 voor de extra PowerPack batterij en een paar honderd euro om de standaard meegeleverde maar voor weggebruik waardeloze Pirelli banden te vervangen, kun je Zero wel heel letterlijk nemen.

Een ritje Amsterdam kost:
– €0 brandstof (klein uurtje laden via zonnepanelen)
– €0 wegenbelasting
– €0 parkeerkosten (stoep is gratis)
– €0 bijtelling (geen privégebruik IB)
– 0 gram CO2
– 0 vertraging door files

Inmiddels, een goed jaar verder, prijkt er een 12.000 km op de teller, zijn de kosten voor onderhoud, brandstof, parkeren en bijtelling tot nu toe beperkt gebleven tot € 0, en het onderhoud tot dat ene setje banden.

Performance
De Zero oogt onschuldig, maar vergis je niet. In ruim tweeënhalf seconden ga je van 0 naar 100 km/u, zonder snerpende motor, gierende banden en ronkende uitlaat. Extreem snel accellereren gaat zo moeiteloos, dat het de standaard manier van optrekken wordt. Overal is het oneindige koppel aanwezig, zonder je druk te maken over je versnelling of koppeling. En zolang je geen hoge snelheden wilt rijden op de snelweg (wat met zo’n naked bike toch niet heel comfortabel is), kun je die >1000cc prima missen en krijg je er veel (stil) rijplezier voor terug.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.