Voedsel verspillen? Zonde! Volg deze tips.

Voedselverspilling voorkomen

Het is uitgegroeid tot een groot vraagstuk: voedselverspilling. Niet vreemd ook, het eten loopt de spuigaten uit en de voedselverspilling houdt niet op bij de landgrenzen. Sinds begin dit jaar zijn er betrouwbare cijfers over onze voedselverspilling. In de EU wordt er jaarlijks aan 88 miljoen ton voedsel weggegooid met een waarde van 143 miljard euro. De 88 miljoen ton verspild voedsel in de EU komt overeen met 20% van de totale hoeveelheid voedsel die jaarlijks geproduceerd wordt.

Anno 2016 is het echt ‘not done’ om voedsel weg te gooien. Toch ben ik benieuwd wat de foodwaste facts aan het eind van dit jaar zijn. Al minderen we met zeker de helft, dan verspillen we nog steeds 44 miljoen ton voedsel teveel.

 

Tips: voedselverspilling voorkomen

Onze ogen zijn groter dan onze maag. Een spreekwoord waar ongeveer iedere westerling zich aan schuldig maakt. Op dit moment zijn onze ogen zo groot als ons hoofd zelf en is onze maag een niet opgeblazen ballon. Tijd om onze ogen en maag weer in balans te brengen. Dat betekent niet de hoeveelheden voedsel naar binnen werken om de maag op te rekken. Het betekent beter omgaan met je voeding en minder snel naar de vuilnisbakkerij grijpen wanneer je etensresten over hebt.

Voedselverspilling voorkomen betekent voor mij:

  • Mijn eten slim bewaren. Zet de minst houdbare producten voorin de koelkast en de meest houdbare producten achterin. Bewaar producten op de juiste plek. Dat betekent dat je goed moet weten welke producten wel in de koelkast moeten en welke producten niet.
  • Vers eten gauw opeten. Ik bewaar mijn vers gekochte aubergines niet tot aan het eind van de week. Dan zijn ze alleen nog maar goed voor de composthoop. Uiteraard zorgt het voor vruchtbare mest, maar ik vul er liever mijn maag mee.
  • Restjes nooit en dan ook nooit weggooien. Als ik soep over heb of rijst en groenten van de maaltijd dan bewaar ik de restjes nestjes in de vriezer of in de koelkast. Gaat het echt om een minimaal beetje, dan geef ik het aan de kippen of het konijn. Die eten voor je neus alles op wat ze maar voorgeschoteld krijgen.
  • Oud fruit gebruiken voor een smoothie. Ik hou echt van smoothies. Ik maak ze met avocado, banaan, meloen, aardbei of spinazie en dergelijke. Heerlijk. Je kan variëren en het is nog gezond ook. Oud fruit ziet er niet smakelijk uit, maar kun je goed gebruiken in een smoothie. Na er met een blender erdoorheen te zijn gegaan zie je echt niet meer het verschil tussen de blubber in schil en de blubber in je beker.
  • Groente met een vlek krijgt in mijn soep een plek. Groenten krijgen algauw vlekjes. Dat betekent niet meteen dat je met het eerste het beste vlekje meteen dood neervalt als je dat opeet. Integendeel, vaak is de groenten gewoon goed. Ik gooi de groenten door een soep en heb geen last meer van vlekjes op de groente.
  • Een boodschappenlijst gebruiken. Boodschappen doen met een lijstje (en je daar strikt aan houden) maakt dat je minder koopt. Door precies uit te rekenen wat ik die week nodig denk nodig te hebben, koop ik nooit teveel. Extra tip: ga nooit met honger boodschappen. Raar maar waar, je koopt onbewust veel meer wanneer je met een rammelende maag door de winkels loopt.

 

Voedselverspilling voorkomen
Voedselverspilling voorkomen

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.